WATS-UP? WE-CHAT!!! I HATE YOU BUT I NEED YOU

2:23 PM

Zaman sekarang terlalu ramai orang depressed. Depressed dek macam-macam perihal, daripada hal kerja, rumahtangga, duit dan paling gampang, Politik. 

Terlalu banyak justifikasi yang boleh melengkapkan kepada depresi tersebut. Social network antara medium yang paling sinikal. Bukan sinikal, tapi tipikal. Aku terperosok di antara dunia tersebut. Yang mana bila aku lihat iPhone aku rasa benci, yang mana bila aku akses ke Facebook aku jadi paranoid, yang mana bila aku baca surat khabar aku rasa nak termuntah. Semua unsur yang mendorong kepada aura negatif itu yang aku dapat. Dan aku jadi lemah segala sendi untuk teruskan kehidupan. Gile apa penangan social network sekarang ni?

Dan di antara pelengkap tersebut, bila ada di antaranya memberikan kecaman kepada jiwa dan raga kita. Sehingga menyebabkan kita bermain-main dengan perasaan sendiri... dan wujudnya satu halusinasi yang menjahanamkan semua keindahan. Ya, keindahan yang pernah berlabuh dalam hidup kita. Ya... Ianya sama seperti luka kering yang berdarah semula. Mungkinkah akan meninggalkan parut? God knows.

Kadang-kadang aku rasakan social network dan teknologi komunikasi yang makin canggih sekarang ni mendatangkan keburukan lebih dari kebaikan. Ya, Betul, ada kebaikannya; Aku dapat hubungi semula kawan-kawan lama yang terputus hubungan. Aku dapat makluman lebih awal tentang apa yang berlaku di muka bumi ni. Aku dapat mesej lebih cepat secara borderless. Aku dapat jemputan ke kenduri kendarat secara paperless.

Tapi macam WeChat dan WhatsApp ni, aku rasa kepentingan penggunaannya pada sesetengah individu lebih mendatangkan kepada self-indulgent. Ha....Dan pada aku, dua benda ni menyemarakkan rasa kebencian dan kecurigaan yang paling dalam. 

Dan aku rasakan, kita semua ada alter ego, yang kadang-kadang menjadi punca pada semua bullshit yang jadi dalam kehidupan kita. KITA ya, aku maksudkan kita tu kita semua. Tak payahlah nak mengaku korang tak terjebak jugak.

Ke memang aku je yang kendong masalah tu sekarang ni? LOL?! 

0 comments

Subscribe