PRAY FOR GAZA

5:38 PM

Saat kita rasa diri kita masih ada kekurangan... pada harta, nyawa dan impian. kita rasa kekurangan itu terlalu zalim hinggakan kita lupa, ada lagi yang lebih pedih hidupnya daripada kita. Bukan aku bezakan pada yang kaya dan miskin, bukan aku bezakan pada yang sihat dan sakit, bukan aku bezakan pada yang kenyang dan kelaparan. Tapi aku bezakan tentang kita di sini dan mereka yang berperang untuk hidup.

Kisah palestine bukan satu cerita baru untuk mata dan pendengaran kita. Ia satu kisah benar yang dibawa bersama masa... bertahun-tahun lamanya dulu. ia bukan satu kisah yang kita kongsikan dan buat kita menangis. Ia satu ratapan... ratapan yang membuatkan hati kita pedih dan rasa berdosa.

Berdosanya aku makan kekenyangan sedangkan mereka tidak. Berdosanya aku tidur begitu nyenyak sedangkan mereka tidak. Berdosanya aku terlalu gembira sedangkan mereka bermandikan air mata.

Apa yang kita mampu buat? Apa yang aku mampu buat? Sekadar mengkecam adalah mudah... sekadar memboikot juga mudah. Tapi hakikat melihat tiada apa pun yang beza dalam kehidupan mereka sehingga kini.. Ya Rabbi.

Apa yang kita lafazkan dalam bahasa indah pada setiap khusyuk doa kita... sehingga mengalir air mata kita, sehingga tidak lagi mampu kita memandang dengan mata... pada sadis tragedi kehidupan yang tidak pernah kita bayangkan dan setiap langkah longlai mereka serta debar jantung menghitung hari-hari bila mana mereka tidak takut akan mati.

Dan aku menyesali kehidupan aku yang tersisa ini....

0 comments

Subscribe