INSTINCT

2:24 PM

Kita takkan tahu kalau jujur itu pasti. Tiada mesin perakam yang mengekori setiap seorang manusia kalau mereka bersendiri. Kalau pun mereka bercakap juga belum pasti ianya jujur, apatah lagi setiap perilaku yang dibelakang biji mata kita. 

Tapi kadang-kadang ada masa kita rasa ada sesuatu yang tidak kena...
Bila kita rasakan ada sesuatu yang berlaku
Yang merampas kepercayaan itu daripada kita
Atau pun apa yang kita rasa itu adalah satu halusinasi jahat yang sebenarnya menjadikan kita lebih sebagai seorang denial.

Entahlah... ada masa kita kena percaya tiada manusia dalam dunia ini sempurna. Kadang akalnya bijak, tapi paras rupanya tiada. Kadang luarannya nampak cantik, tapi akalnya bodoh. 

Dan kalau betul kita rasakan seperti kejujuran itu cuma satu lakonan semata untuk menjaga hati dan perasaan yang lain. Anggaplah ianya adalah satu effort untuk dia memberikan kebahagian kepada kita. Ya, walaupun kita rasakan ianya menjadikan satu kombo hati kita terluka. Tapi apa perlu kita buat? Kita tak boleh ubah jiwa dan naluri manusia. Kita bukan tuhan!

Aku percaya pada doa. 
Aku percaya yang setiap doa itu sampai kepada tuhan. Dan kalau mungkin apa yang aku doakan itu tidak nampak hasilnya di depan mata, aku anggap ia datang dalam bentuk ujian. 

1 comments

Subscribe